donderdag 7 mei 2009

Dag 15: Page - Zion NP

Sunny 32 graden

Afstand: 160 miles

Gisterenavond na het verzenden van de blog hadden we zowaar voor de eerste keer deze vakantie tijd voor bejaardensport; Rummikub. Vermoedelijk ook de laatste keer na een tamelijk eclatante overwinning van ondergetekende (en ik heb nog niet eens Abraham gezien!). Heerlijk geslapen dus.

DSCN0941 Vanmorgen redelijk op tijd opgestaan voor de rit naar Zion NP. Om 08:30 uur in de pedalen om eerst in Page even wat boodschappen te doen, postzegeld te kopen (!) en af te tanken. Daarna eigenlijk weer zo'n 20 miles teruggereden over dezelfde weg als waar we 2 dagen geleden naar Page toe waren gekomen. We kiezen voor de route langs Marble Canyon en de Navajo bridge en vervolgens over de Vermilion Cliffs Highway (US-89A). De Vermilion Cliffs highway gaat over zo'n 8000ft hoogte door een prachtig landschap.

DSC_2702 Niettemin moest het echte natuurgweld van vandaag nog komen. Om de campingground (zion Canyon Campground) te bereiken moesten we door Zion NP rijden. Voor mij is deze weg, net als 2 jaar geleden, 1 van de hoogtepunten van de reis. Alsof het zo uit een sprookje komt. Rode rotsen, groene bomen en dat contrasterend tegen een strak blauwe lucht. Want laten we dat niet vergeten, vandaag was het echt bloedje heet!

DSCN0965 We moesten ook weer de tunnel doorkruisen in Zion NP, die te klein is voor 2-richtings verkeer, dus wordt er steeds vanaf 1 kant verkeer doorgelaten (ter betaling van $15).
Omstreeks 13:30 uur arriveerden we bij de campingground en kregen een mooi plaatsje toebedeeld. Om herinneringen van 2 jaar geleden op te halen; hier kan je zo lekker met een band de rivier afdobberen (maar nu even niet).

En toen kwamen we er achter dat bij het inrijden van de staat Utah de klok toch echt een uurtje vooruit moest worden gezet. Nog maar 8 uur tijdsverschil met het thuisfront!

DSCN1016 Toch nog tijd genoeg om Zion NP in te gaan voor een leuke trail van zo'n anderhalf uur (Esmerald Pools trail). De bedoeling was om watervallen te zien, maar die waren niet echt spectaculair op dit moment. Wel over een prachtig pad de geweldige natuur van Zion kunnen aanschouwen, alsmede rupsje, torren, vogels, een hert en wippende kikkers.
Dikke duim voor Jan & Truus, die het hoogteverschil weer moeiteloos wisten te overbruggen.

DSC_2840 Wat ook leuk is (en dat is in bijna ieder National Park) is dat in de gratis shuttle bussen van het park zo uitgebreid informatie wordt gegeven door de chauffeur. Het zijn eigenlijk meer gidsen dan chauffeurs.

Terug op de camping ging uiteraard de fik weer in de barbecue gezien het fantastische weer.
Weer een dag om niet snel te vergeten!

7 opmerkingen:

Marjan (hekkie) zei

Lekker kampvuurtje stoken! Wij hebben de houtblokken hier ook klaar liggen, maar het hout wil niet branden.....
Geniet ze verder van Zion. Vrijdag moeten we evcht vertrekken uit Moab, dus een ontmoeting zit er helaas niet in. Misschien een keer in Nederland? Wij wonen ook in Drenthe en ik heb jaren in Emmen gewoond...

Groetjes Marjan

Marjan (hekkie) zei

Volgens mij heb ik last van een zonnesteek! Hoe ik er bij kom dat jullie in Emmen wonen weet ik niet, maar ben er inmiddels achter dat het niet zo is.
Sorry...

Groet Marjan

Martin zei

Die brug op de foto kwam me al bekend voor, volgens mij heb ik daar ook wel is naar beneden gekeken een tijdje geleden. Veel plezier met wandelen, denk eigenlijk dat onze toch van vorige keer een beetje te heavy is voor de twee fitste 70+ers die jullie vergezellen. Vooral dat laatste stuk, dat was alleen voor echte bikkels!

Veel plezier weer

kus

Niels zei

Déjà vu! :) Maar het blijft mooi om te zien. Valt me wel een beetje tegen dat we geen foto's te zien krijgen van een opa en oma die in een rubberen band ondersteboven gaan in de wildwaterbaan hoor ;). Desalniettemin respect uiteraard als ik zo hoor waar jullie allemaal doorheen gesleept worden op deze reis! Geniet van het uitzicht, X Niels

Anoniem zei

hoihoi!

Zielig hoor, niet eens naar Angels landing... Dat was nog eens een bikkelpad! Nee hoor, echt leuk! Klasse van jullie.

Kijk uit naar de blog van morgen,

Kuskus van anoniem

(ben toch de enige die post met anoniem, haha!)

Marjolein zei

Klinkt allemaal heel erg leuk! Geniet er lekker van hoor. Ik denk aan jullie.
Kusje

Anoniem zei

Hoi Allemaal.

Wat zullen jullie genieten zeg.
Super allemaal. Complimenten voor Bouke en Agnes dat jullie dit allemaal mogelijk maken en complimenten voor Jan en Truus dat jullie dit alles zonder mopperen meemaken.
Wat mooi zo'n helicoptertour!!!
super hoor.
Jammer dat ik jullie niet gesproken heb maar ik had mijn telefoon thuis laten liggen.
Zondag is een beslissende dag voor mijn voetbalcluppie. Als we winnen zijn we veilig. Gelijk of verliezen betekent nacompetitie.
Hopen maar dat we gelijk spelen. De meeste hebben pijntjes en ook zijn er geschorsten.
Nou geniet van jullie vakantie en we horen graag jullie verhalen als ik jullie terug zijn.

Groet Jan